شرح وظایف واحد درآمد
 
شهرداري سازماني است كه سكنه شهر با استفاده از حقوقي كه قانون به آنها اعطاء نمود به منظور ايجاد و اداره تاسيسات عمومي و همچنين وضع و اجراي ضوابط و نظامات شهري و تامين حوائج و خدمات مشترك محلي به وجود آورده است و بر آن اختيار و نمايندگي مي دهند تا هزينه خدماتي را كه انجام آن ضروري است با روش منطقي بين سكنه اعم از مالكين املاك و مستحدثات حرفه و پيشه سرشكن و از آنان وصول و در جهت وصول درآمد ها و اجراي دقيق اين اختيار از قوانين و مقرراتي كه در اين زمينه ها وضع گرديده استفاده نمايند.
انواع عوارض شهرداری
عوارض شهرداری انواع مختلفی دارد. یکی از این تقسیم بندی ها تقسیم از جهت مرجع صدور است که عبارتست از عوارض ملی و محلی. عوارض ملی تمامی عوارضی هستندکه مرجع برقراری آن مجلس شورای اسلامی است و عوارض تصویبی شورای اسلامی شهرها مصداق بارز عوارض محلی است.
عوارض پایدار و ناپایدار
تقسیم بندی دیگر تقسیم به عوارض پایدار و ناپایدار است. عوارض ناپایدار به عوارضی گفته می‌شود که شامل مازاد بر تراکم مجاز، جرایم ناشی از آرا و قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ هستند و عوارض پایدار به کلیه عوارض مثل عوارض ملی، عوارض نوسازی، عوارض سطح شهر، عوارض خودرو، عوارض صدور پروانه ساختمانی، عوارض کسب و پیشه و عوارض ۵ درصد بلیط مسافر اطلاق می شود.
عوارض نوسازی و عمران شهری
عوارض مهم دیگر عوارض نوسازی است. یکی از منابع درآمدی پایدار شهرداری ها عوارض نوسازی و عمران شهریست که طبق قانون نوسازی و عمران شهری از سال ۱۳۴۸ در تمام شهرها دریافت می شود.
فرمول محاسبه عوارض نوسازی شهرداری از این قرار است
·          ۱.۵% ارزش ملک = عوارض نوسازی
·         ارزش زمین + ارزش ساختمان= ارزش ملک
·         قیمت منطقه‌ای ، مساحت زمین= ارزش زمین
·         (قیمت بنا + ۳۰ درصد ارزش معبر) ، مساحت مشمول ساختمان= ارزش ساختمان
·         در محاسبه ارزش زمین مولفه های ذیل اهمیت دارند:
·         مساحت زمین-  تعیین محل وقوع ملک در دفترچه منطقه‌ای (دفترچه ارزش معاملاتی)- مساحت جبهه و پشت جبهه (تا سال ۱۳۹۱)- پهنه ملک.
نکته : به جای عوارض نوسازی در شهرهایی که ممیزی نشده باشد ، عوارض سطح شهر وصول میگردد.
شرح وظايف مسؤول درآمد
1-      نگهداري اسناد مالی و فیشهاي پرداختی شهروندان
2-      کنترل پرونده ها از نظر ارقام ، قوانین ، جرائم ، محاسبات
3-      انجام امور مربوط به اعتراضات معترضین و مغایرتهاي بانکی و اسناد
4-      محاسبه پروانه هاي ساختمانی و عوارضات اضافه بنا و بدون پروانه
5-      محاسبه و تعيين قيمت منطقه اي براساس جدول و دفترچه ارزش معاملاتي روز
6-      بررسي و آمار روزانه و ماهانه شهرداري به مديريت
7-      شركت در جلسات در آمد و بودجه شهرداري
8-      ارائه و پيشنهاد راه­حل­ جهت درآمدزايي بيشتر و رسيدن هرچه سريعتر به كسب درآمدهاي پايدار
9-      اجراي دقيق آيين نامه ها، دستورالعمل ها، بخشنامه ها و ضوابط مربوطه.
10-   شركت در جلسات كميسيون ماده ۷۷ و ابلاغ آراء به واحدهاي صنفي مربوطه.
11-   انجام امور ثبت فیش هاي واریز بانکها
12-   پيگيري و همكاري به منظور طراحي ، اجرا و به هنگام سازي سيستم هاي مكانيزه و نرم افزاري وصول درآمد
13-   كمك در تهيه صورت هاي مغايرت هاي بانكي
14-   نظارت بر وصول تعرفه مصوب شهرداري در زمينه عوارض مسافرين، بازيها و نمايشات ، پايانه هاي مسافربري، خودرو و ساير عوارض مشابه
15-   نظارت بر وصول قدرالسهم شهرداري از عوارض تجميع از دارايي وعوارض سوخت، حقوق گمركي و كمكهاي دولتي از سازمان شهرداريها
16-   وصول عوارض و وجوه متمركز، كمكهاي دولتي و ساير
17-   اجراي ماده 23 آيين نامه مالي شهرداريها
18-   محاسبه عوارض صدور پروانه و پا يا نكار (مسكوني، تجاري ، اداري و ......)
19-   محاسبه عوارض تفكيك عرصه و اعيان
20-   محاسبه عوارض هزينه آماده سازي
21-   محاسبه هزينه حفاري ها
22-   محاسبه عوارض كسري پاركينگ
23-   محاسبه عوارض اضافه بنا مربوط به تخلفات ساختماني
24-   محاسبه عوارض مازاد بر تراكم و خريد آن
25-   مميزي و نوشتن فيش عوارض
26-   تهيه پرينت درآمدي هر ماه پس از بسته شدن آمار.
27-   محاسبه و تعيين عوارض سالانه املاك و مستحد ثات واقع در آن طبق ماده 2 قانون نوسازي و عمران شهري و استخراج قيمت هاي منطقه بندي از دفترچه هاي دارايي بر اساس دستورالعمل وزارت كشور
28-   محاسبه عوارض ساليانه
29-   تشكيل و تكميل پرونده ها
30-   بايگاني نمودن پرونده ها
31-   كمك در توزيع فيش و اخطاريه ها
32-   بررسي نحوه توزيع قبوض عوارض ساليانه و كنترل عملكرد كننده های قبوض.
33-   هماهنگي با مأمور اجرا و ابلاغ جهت بررسي و اصلاح قبوض برگشتي املاك و توزيع مجدد آنها.
34-   هماهنگي با مأمورين وصول جهت بهينه سازي وصول عوارض ساليانه.
35-   ورود فيشهاي وصول شده نوسازي بصورت روزانه در سيستم رايانه
36-   مكاتبه با ادارات جهت اخذ عوارض
37-   انجام ساير امور محوله از سوي مقام مافوق در چهارچوب وظايف
منابع درآمدی شهرداری ارمغانخانه
 وصول عوارض مطابق قانون از طريق سازمانهاي دولتي و ساير مؤسسات در وجه شهرداري
  وصول درآمد حاصل از فروش اموال و املاك شهرداري
  وصول درآمد حاصل از عوارض دكه هاي شهرداري با توجه به دستورالعمل هاي صادره
   وصول درآمد حاصل از قدرالسهم تفکیک
  وصول درآمد حاصل ازعوارض اتومبيلها و ساير وسايط نقليه
  وصول درآمد حاصل ازعوارض صدور پروانه ساختمان
 وصول درآمد حاصل ازعوارض معاملات شهروندان ، نظير (خريد و فروش املاك و اراضي )
1 - تعرفه عوارض محلی: تهیه و تنظیم و تصویب تعرفه عوارض محلی سال جاری ، با توجه به آیین نامه مالی شهرداری و دستورالعملهای صادره و ارائه آن به مراجع ذیربط با کمک واحد های فنی و مالی . 
منظور از تعرفه عوارض یک دستور العمل مشخصی است که طبق ماده ۳۰ آیین نامه مالی شهرداری‌ها توسط وزارت کشور تهیه و تنظیم و در صورت عدم پرداخت عوارض شهرداری ساختمان، جریمه تعلق خواهد گرفت . تمامی ساختمانها شامل قانون پرداخت عوارض هستند و افراد موظفند عوارض ساختمان را بپردازند.
مستندات قانونی وضع عوارض و سایر مستندات قانونی مرتبط با عوارض
-   آیین نامه مالی شهرداری‌‌ها مصوب 1346 : ماده 30- هر شهرداری دارای تعرفه ای خواهد بود که در آن کلیه انواع عوارض و بهای خدمات و سایر درآمد‌‌هایی که به وسیله شهرداری و مؤسسات تابعه و وابسته به آن وصول یا تحصیل مي‌شود، درج و هر عنوان تعرفه عوارض یا بهای خدمات جدیدی که وضع و تصویب مي‌گردد یا هر تغییری که در نوع و میزان نرخ آن‌‌ها صورت مي‌گیرد در تعرفه مذکور منعکس مي‌شود.
-   قانون تشکیلات‌، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با اصلاحیه‌‌های بعدی آن
ماده 71- در وظایف شورای اسلامی شهر‌: بند 16 – تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام مي‌شود.
ماده 77 - (اصلاحی 27/8/1386) شورای اسلامی شهر مي‌تواند نسبت به وضع عوارض متناسب با تولیدات و درآمد‌های ا‌هالی به منظور تأمین بخشی از هزینه‌‌های خدماتی و عمرانی مورد نیاز شهر طبق آیین نامه مصوب هیأت وزیران اقدام نماید.
تبصره – عوارض‌، یک ماه پس از ارسال هر مصوبه وزارت کشور قابل وصول است.وزیر کشور مي‌تواند در هر مقطعی که وصول هر عنوان تعرفه عوارض را منطبق بر آیین نامه مصوب نداند نسبت به اصلاح یا لغو آن اقدام نماید.
-   قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 : ماده 50- بند1 - شورا‌هاي اسلامي شهر و بخش ‌براي وضع هر يك از عوارض محلي جديد، كه تكليف آن‌ها در اين قانون مشخص نشده باشد، موظفند موارد را حداکثر تا پانزدهم بهمن ماه هر سال براي اجراءدر سال بعـد، تصويب و اعلام عمومي نمايند.
 
2- دفترچه ارزش معاملاتی : دفترچه ارزش معاملاتی شهر ارمغانخانه با عملکرد سال گذشته برای اجرا در سال جاری در اجرای موضوع ماده 64 قانون مالیاتهای مستقیم تهیه می شود.
تعیین ارزش معاملاتی املاک بر عهده کمیسیون تقویم املاک می‌باشد. کمیسیون مزبور مؤظف است ارزش معاملاتی موضوع این قانون را در سال اول معادل دو درصد میانگین قیمت‌های روز منطقه با لحاظ ملاک‌های زیر تعیین کند.
این شاخص هرسال به میزان دو واحد درصد افزایش می‌یابد تا زمانی که ارزش معاملاتی هر منطقه به بیست درصد میانگین قیمت‌های روز املاک برسد.
این کمیسیون متشکل از پنج عضو است که در تهران از نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شورای اسلامی شهر و در سایر شهرها از مدیران کل یا رؤسای ادارات امور مالیاتی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و ثبت اسناد و املاک و یا نمایندگان آن‌ها و نماینده شورای اسلامی شهر تشکیل می‌شود. کمیسیون مذکور هر سال یک بار ارزش معاملاتی املاک را به تفکیک عرصه و اعیان تعیین می‌کند.
در موارد تقویم املاک واقع در هر بخش و روستاهای تابعه (بر اساس تقسیمات کشوری) نماینده بخشدار یا شورای بخش در جلسات کمیسیون شرکت می‌کند. در صورت نبودن شورای اسلامی شهر یا بخش، یک نفر که کارمند دولت نباشد با معرفی فرماندار یا بخشدار مربوط در کمیسیون شرکت می‌کند.
کمیسیون تقویم املاک در تهران به دعوت سازمان امور مالیاتی کشور و در سایر شهرها به دعوت مدیرکل یا رئیس اداره امور مالیاتی در محل سازمان مذکور یا ادارات تابعه تشکیل می‌شود. جلسات کمیسیون با حضور حداقل چهار نفر از اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات متخذه با رأی حداقل سه نفر از اعضاء معتبر است. دبیری جلسات کمیسیون حسب مورد بر عهده نماینده سازمان یا اداره کل یا اداره امور مالیاتی است.
کمیسیون مزبور مکلف است:
الف- قیمت اراضی شهری را با توجه به آخرین ارزش معاملاتی تعیین شده و موقعیت جغرافیایی (شبکه‌بندی زمین، نوع خاک، خدمات تحت‌الارضی، آب و هوا و ارتفاع) و وضعیت حقوقی (مشاع بودن، نوع مالکیت از لحاظ جاری بودن یا داشتن دفترچه مالکیت، استیجاری بودن) و خدمات شهری (آب، برق، تلفن، گاز، بهداشت، آموزش و پرورش، شبکه حمل و نقل شهری و سایر خدمات) و میزان مساحت و تراکم جمعیت و تراکم ساخت و موقعیت ملک از لحاظ قرار داشتن در مناطق تجاری و صنعتی و مسکونی و آموزشی و یا مختلط و به طور کلی نوع کاربری اراضی و دسترسی‌ها به فضای سبز و مراکز خرید و کیفیت شوارع از نظر حمل و نقل و عبور و مرور.
ب- قیمت زمین‌های کشاورزی و روستایی را علاوه بر رعایت موارد مذکور در بند (الف) فوق، فاصله تا شهر، نوع محصول و قیمت آنها، نوع خاک و میزان آب و داشتن قابلیت برای کشت مکانیزه و وضعیت طبیعی زمین و داشتن جاده و نوع جاده و فاصله تا جاده‌های اصلی و مواردی که مالکین عرصه و اعیان و اشجار باغات متفاوت باشند.
ج- قیمت ساختمان را با توجه به نوع مصالح (اسکلت فلزی یا بتون آرمه یا اسکلت بتونی و سوله و غیره) و قدمت و تراکم و طریقه استفاده از آن (مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی، بهداشتی، و خدماتی و غیره) و نوع مالکیت از نظر عرصه و اعیان تعیین نماید.
تبصره ۱- سازمان امور مالیاتی کشور یا ادارات تابعه سازمان مزبور می‌توانند قبل از اتمام دورة یک ساله، کمیسیون تقویم املاک را در موارد زیر تشکیل دهند:
۱- برای تعیین ارزش معاملاتی نقاطی که فاقد ارزش معاملاتی است.
۲- برای تعدیل ارزش معاملاتی تعیین شده نقاطی که حسب تشخیص سازمان امور مالیاتی کشور با مقایسه با نقاط مشابه هماهنگی ندارد.
۳- برای تعدیل ارزش معاملاتی تعیین شده نقاطی که حسب تشخیص سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به عوامل ذکر شده در این ماده تغییرات عمده در ارزش تعیین شده به وجود آمده باشد.
ارزش معاملاتی تعیین شده حسب این تبصره پس از یک ماه از تاریخ تصویب نهایی کمیسیون تقویم املاک لازم‌الاجراء بوده و تا تعیین ارزش معاملاتی جدید معتبر خواهد بود.
تبصره ۲- مادامی که ارزش معاملاتی املاک طبق مقررات این قانون تعیین نشده است آخرین ارزش معاملاتی تعیین شده معتبر است.
 
شر ح وظایف واحد عوارض خودرو و مراحل صدور عوارض ساليانه خودرو
عوارض سالیانه خودرو
از منابع پایدار درآمد در شهرداری‌ها درکنار مواردی مانند عوارض نوسازی، عوارض سالیانه‌ی خودرو است که از آن درجهت بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی، طرح‌های عمرانی، نگهداری زیرساخت‌ها و مواردی از این‌ قبیل استفاده خواهد‌شد.
باتوجه به‌ اینکه تردد خودروها درسطح شهر عوارضی را برای شهر و ساکنان آن به‌همراه دارد، پس برای جبران بخشی ازاین صدمات و آبادانی هرچه بیشتر شهرها، هرمالک خودرویی موظف‌به پرداخت عوارض سالیانه‌ی خودرو است.
اضافه مینماید: عوارض سالیانه خودرو به‌عنوان بخشی از درآمدهای شهرداری‌ها مقرر‌ شده‌است، ابتدای هر‌سال پس از تعیین نرخ جدید آن و تصویب در مجلس به وزارت‌کشور می‌رود و از آن‌جا توسط سازمان دارایی به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود. قانون مالیات برارزش افزوده که ازابتدای سال ۱۳۸۷ لازم‌الاجرا است، بند(ب) ماده‌ی ۴۳ خود را به عوارض سالیانه‌ی خودرو اختصاص داده‌است.
بند ب ماده ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده: طبق این بند عوارض سالیانه‌ی تمام خودروهای سواری و وانت دوکابین که تولید داخل هستند یا از خارج از کشور وارد شده‌اند، به‌صورت یک درهزار قیمت کل کارخانه برای خودروی داخلی و یک درهزار ارزش گمرکی و حقوق واردکردن خودروی وارداتی محاسبه می‌شود. شایان ذکراست که تعرفه‌ی عوارض سالیانه‌ی خودرو در سال ۹۸ با افزایش نیم درصدی به یک و نیم(۱.۵) درهزار قیمت کارخانه‌‌ای خودروی داخلی و یک و نیم(۱.۵) درهزار قیمت گمرکی و حقوق ورودی خودروی وارداتی رسیده است.
دفترچه‌ی قیمت‌گذاری خودرو دی ماه هرسال از طریق وزارت اقتصاد و اموردارایی منتشر می‌شود و تمامی خودروهای دولتی و موتورسیکلت‌ها نیز موظف‌به پرداخت عوارض سالیانه هستند.
در تبصره‌ی همین بند نیز بیان شده‌است که خودروهایی با عمربالای ده سال(البته به استثنا خودروهای گازسوز) با گذشت هرسال از عمر آن‏‎ها به‌مدت ده سال سالانه بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد عوارض عنوان‌شده به آن‌ها اضافه خواهد‌ شد.
مراحل صدور عوارض ساليانه خودرو
1-      مراجعه متقاضي به واحد درآمد و تشکیل پرونده سیستمی
2-      در صورت نداشتن پرونده در سامانه صدور عوارض خودرو ( از قبیل مشخصات ماشین و مالک و سوابق وایز عوارض خودرو )، مدارك ذیل جهت صدور عوارض خودرو مورد نياز میباشد که متقاضی باید به همراه داشته باشد
·   اصل يا كپي سند مالکیت خودرو (برگ سبز) يا كارت ماشين يا وكالت خريدار
·   فيش هاي پرداختي عوارض سالهاي قبل (مفاصاحساب . سوابق پرداختی،انتقال سند قطعی)
·   سند یا فاکتور فروش خودرو(کمپانی یا گمرکی)
·   كارت شناسايي يا كارت ملي مالک خودرو 
·   شماره تماس مالک خودرو
3-   در صورت داشتن پرونده کامل مشخصات خودرو در سامانه نیازی به ارائه مدارک مذکور نمیباشد و با تماس تلفنی یا مراجعه متقاضی فیش صادر خواهد شد
4-   در صورتی که متقاضی برای اولین بار جهت محاسبه عوارض خودرو مراجعه کرده باشد با ارائه مدارک مذکور در بالا (در صورت عدم مراجعه حضوری به صورت مجازی با یکی از پیام رسانها  به شماره تماس 09122417825 مدارک ارسال گردد  ) عوارض محاسبه و فيش توسط رايانه واحد درآمد صادر خواهد شد.
5-   در صورت عدم حضور متقاضی بعد از واریز به شماره حساب مجازی ( به شماره کارت 6277607000064928 ) بنام شهرداری ارمغانخانه ، فیش و مفاصای صادره به صورت مجازی با یکی از پیام رسانها به شماره تماس 09122417825 و یا با پست پیشتاز ارائه خواهد گردید.
6-   واریز حضوری عوارض خودرو توسط دستگاه کارتخوان (POS ) یا مراجعه به بانك جهت پرداخت صورت خواهد گرفت.
7-   بعد از واریز نقدی و یا واریز توسط دستگاه کارتخوان به واحد درآمد جهت ثبت واریزی و صدور مفاصا حساب  عوارض در رايانه مراجعه خواهد شد.
 
 
 

عملکرد واحد درآمد